Van begrijpend luisteren naar.. begrijpend lezen..
Mijn kleuter
Ze zeggen wel eens “je kinderen zien en horen alles”. Dit is bij ons thuis niet anders. Vaak schrik ik van de taal die mijn kinderen gebruiken.. Ik hoor mijzelf terug. 😏
Gelukkig heeft dit ook voordelen. 😉 Ik vind het namelijk erg leuk om voor te lezen of om hardop te vertellen wat ik op mijn boodschappenlijstje ga schrijven. Op zo’n moment vullen mijn kinderen mij aan en zo nu en dan spellen ze ook nog de woorden die ik moet gaan opschrijven. 😁 Heerlijk, die ontluikende geletterdheid. Maar het gaat verder.
Het is ook het begin van het begrijpend lezen, namelijk het begrijpend luisteren.
Het kleuteronderwijs
Het kleuteronderwijs wordt vaak nog onderschat. In groep 3, ja daar gebeurt het! Maar als ik jullie nou eens vertel dat alles al bij baby’s begint. Daar ontstaat de eerste taal. De taal die wij nodig hebben om de wereld om ons heen te begrijpen en om later te leren lezen. Tijdens de kleutertijd krijgen de kinderen steeds meer interesse in onze taal. Ze gaan krabbelen, zelf verhaaltjes bedenken en veel kinderen leren ook hun eigen naam schrijven, of meer. Ze gaan steeds meer begrijpen van onze taal.
Begrijpend luisteren
Wist je dat voor het begrijpend lezen eerst het begrijpend luisteren goed ontwikkeld moet zijn? Je moet betekenis kunnen geven aan de taal om het te kunnen begrijpen.
Maar hoe ontwikkelt een kind dat?
Het is belangrijk dat jij als ouder dit voor doet. Hard op denkend. Wij noemen dit ook wel modellen.
Modellen
Modellen is niet anders dan hardop zeggen waar je mee bezig bent. Model staan voor je kind. Dit kan tijdens het lezen, maar ook in je dagelijks handelen.
Zo kan je tijdens het lezen hardop jezelf vragen stellen; “He, hoe kan het dat kikker het zo koud heeft?” of “Waarom kunnen honden niet dansen?” Zo leren kinderen van jongs af aan vragen te stellen en, door verder te lezen, te komen tot antwoorden. Een vaardigheid die ook nodig is bij het begrijpend lezen.
Het modellen tijdens je dagelijks handelen kan je bv. doen als je een boodschappenlijstje schrijft. “Even denken, welke boodschappen heb ik vandaag nodig?” Of “Ik ga boodschappen doen, ik pak even mijn boodschappentas die heb ik vast nodig”.
Door je handelingen te verwoorden laat je zien dat jij over dingen nadenkt, welke strategie je gebruikt, en hoe je deze omzet in handelen. Jij geeft zelf betekenis aan taal.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan op de site van
http://begrijpendluisterenvoorkleuters.nl
Blijf vooral lezen en voorlezen! 😊