Gouden weken, ook voor de SLIMME KLEUTER!
De scholen zijn gestart!!
De eerste 4 weken van het schooljaar zijn belangrijk voor het vormen van de groep.
De Gouden Weken! Zo worden ze ook wel genoemd.
In deze periode bouwt men aan het groepsgevoel, de sfeer en het vertrouwen.
Zo vinden de kinderen hun plekje in de groep.
Ook voor de SLIMME KLEUTER* is dit een spannend moment. Al zijn zij in hun sociale -en cognitieve ontwikkeling verder dan hun klasgenootjes, ook zij zijn benieuw naar hun plekje in de groep. Daarbij zijn de verwachtingen van een basisschool, bij deze kleuter, vaak hoger dan bij een gemiddeld kind. Want op school ga je, zo wordt het hen regelmatig vertelt, leren lezen, schrijven en rekenen. Ouders, grootouders en anderen in hun omgeving vertellen hen regelmatig dat DAT de plek is waar zij gaan leren.
Voor sommige van ‘slimme kleuters’ is dit het startmoment om te laten zien wat ze al kunnen. Voor anderen een groot obstakel. Want wat gebeurt er als ze falen? Ze kunnen immers nog niet alles lezen, laat staan schrijven.
Veel ‘slimme kleuters’ zullen in deze weken zichtbaar de anderen gaan observeren. Ze ontdekken dat de andere kinderen niet altijd snappen wat de juf bedoelt. De vaardigheden en sociale ontwikkeling, van hun klasgenootjes, zijn nog niet zover als dat van hen. Daarin zullen zij zich anders voelen, niet durven te laten zien wat ze al weten/kunnen en zich wellicht aanpassen aan de norm van de groep
Uit onderzoek is gebleken dat deze kinderen zich binnen de 6 weken aanpassen aan de groepsnorm. Deze kinderen zijn zich al snel bewust van het feit dat ze anders zijn dan de andere kinderen. Iets dat ze vaak helemaal niet willen. Het aanbod in de groep sluit helaas niet altijd gelijk aan bij hun behoefte, waar door de kans ontstaat dat ze gaan onderpresteren.
Wees als leerkracht er bewust van dat elk kind anders binnen komt, met zijn of haar verwachtingen, al dan niet door hun omgeving ingefluisterd. Leg goed contact met deze kinderen en observeer juist in het begin hoe ze binnen komen en wat ze laten zien. Ga met ze in gesprek en geef antwoord op hun vragen, want door hun hogere denkvermogen, hebben ze andere vragen dan de rest van de groep. Geef uitleg waarom je dingen doet. Slimme Kleuters willen het NUT van een spel/activiteit weten. Zorg op tijd er voor dat ook zij uitgedaagd worden, in de zone van de naaste ontwikkeling. Want elk kind heeft recht op ontwikkeling!
Wil je weten hoe je deze kinderen herkent? Lees dan onze volgende blog. Hoe herken ik een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong.
*Slimme kleuters; kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong op meerdere ontwikkelingsgebieden.
Met dank aan Marion, samen voor goed onderwijs.